29 juni 2006

HMG

Måndag 26 juni, 2006

HMG

postad av Neil 08:07

Det var för tjugo år sedan som jag väcktes vid halv nio-tiden en morgon av Mary, min fru, som berättade att hon skulle föda och att hon redan hade ringt till BB för att meddela dem och att vi skulle åka nu. Och, möjligtvis eftersom jag verkade ganska upprörd av all den här informationen, sa hon att det kanske var bästa att hon körde och jag tog tid på värkarna. Vi hade en gammal, liten gul MG-dvärg vid den tiden, som hon på något sätt klämde sig in i, och hon körde oss som en galning på Sussex små, kurviga småvägar för att komma till BB, medan jag tog tid på värkarna och oroade mig.

Jag hade fått för mig att barnet skulle vara en flicka, och, efter den sortens långa och utdragna förhandlingar som normalt sett leder till gränsdragningar i östeuropeiska furstendömen, bestämde vi oss för namnet “Gemma”. Vi stannade framför sjukhuset klockan nio, och vid tiotiden var jag häpen och förtjust när jag stolt höll en liten, skallig, gråögd baby, som verkade förstå allt som hände och hade en mycket sansad min, som om hon inte var helt säker på om hon gillade något av det.

”Hon ser verkligen inte ut som en Gemma,” tänkte jag. ”Skit också.” Jag kollade. Mary tyckte inte heller att hon såg ut som en Gemma.

Jag körde hem och funderade på namn, And I drove home pondering the naming issue,
med Lou Reeds Walk on the Wild Side i huvudet.

På något sätt passerade tjugo år, och jag är fortfarande häpen och förtjust i henne, och förskräckligt stolt. Just nu är hon på en annan kontinent och arbetar flitigt.

Grattis på 21-årsdagen Holly

...

Hej Neil,

Tack för att du svarade på min fråga och klargjorde dina uttalanden. När jag läste ditt inlägg fick jag intrycket av att du kopplade samman Randy Constans hemsida med kontroversen om pedofili kring Alan Moores ”Lost Girls” och detta bekymrade uppenbarligen mig. Jag håller med om att Randy inte är en ”oskyldig person” på så vis att han öppet visar en okonventionell version av Peter Pan, men står fast vid att han är oskyldig när det gäller debatten om pedofiler och ”Lost Girls”. Många (däribland mobbare på high school) antar direkt att homosexuella eller feminina män är pedofiler eller antastar barn, och jag var uppriktigt orolig att du (kanske omedvetet) propagerade för den här synen. Detta förvirrade mig också, eftersom jag känner till dina (och Alan Moores) bidrag till boken till förmån för ”AARGH”. Det är en lättnade att veta att det inte var blandade signaler, och att du bara kopplade den samman med Alan Moores eventuella juridiska problem med Peter Pan, och inte något annat.

Tack för att du håller oss uppdaterade om all press (både positiv och negativ) som ”Lost Girls” får. Jag känner att vi (särskilt i USA) måste behandla ämnet sex och sexualitet på ett moget och fördomsfritt sätt, och jag hoppas att ”Lost Girls” kan vara en katalysator för detta.

Med vänlig hälsning,
David McHale

Inga problem. Det föll mig in inte att det kunde tolkas på det sättet.

Käre Mr. Gaiman,

Jag är medredaktör för en tidning som hetter BBT Magazine (Blood, Blade, & Thruster – The Magazine of Speculative Fiction & Satire), och den första utgåvan kommer ut i mitten av augusti.
Jag skriver med förhoppningen om att du kan tänka dig att svara på några frågor via e-mail. Vissa frågor är ganska fåniga, eftersom vi är en kombination av satir och Spec-Fic. (Tänk dig Realms of Fantasy möter The Onion.)

“10 frågor med Neil Gaiman,” vore underbart om du vill. Vi kunde helt enkelt maila dem till dig och du kan svara på samma sätt.

Om du inte har tid med det, så klingar ”5 frågor med Neil Gaiman” väl. Aningen bättre än, ”Neil Gaiman svarar på en fråga!”

Om du inte vill göra intervjun, antar jag att vi kan göra nåt som “Neil Gaiman nonchalerar den lilla nyetablerade tidningen och krossar lungorna på både redaktörer och fans!” på omslaget, fast det säljer färre tidningar och skulle få oss att gråta.

Vi har en länk till vår hemsida redan, eftersom vi verkligen är stora fans. Det här vore en verklig kupp för vår lilla tidning och vi hoppas att du kan tänka dig att delta.

Dessutom, tänk på all god Karma du skulle få genom att hjälpa troglodyter som oss.

Tack så mycket för din tid,
Lucien Spelman Redaktör, BBT Magazine
www.bbtmagazine.com

Det tråkiga är att er inte var den enda förfrågan om en intervju på fem frågor som jag fick igår. Det kom fyra andra, och jag lyckades faktiskt tacka ja till den spanska, eftersom jag inte har gjort någon spansk intervju på evigheter, varemot jag har gjort massor av amerikanska intervjuer, många för små nystartade tidningar. Så det här är en ursäkt till er och de andra tre önskemålen om intervjuer från igår, och alla som kom under de senaste veckorna och månaden som jag inte ens har hunnit tacka nej till. Men lycka till med tidningen.

Det bästa sättet att få en intervju med mig är nog att kontakta Harper Collins (eller Headline eller Bloomsbury in the UK) och låta dem veta att ni vill ha en intervju nästa gång jag åker ut på turné eller lanserar en ny bok (det blir i september i år i USA, för Fragile Things). Och sedan blir det några dagar då jag bara gör intervjuer.

Käre Neil, jag vet att du känner till Sultan’s Elephant - om du beklagar att du missade den i London, och vill se den någon annanstans, stod det i Guardian att den kommer att vara i Antwerpen (Belgien) 6-9 juli, sedan i Calais i slutet av september och i Le Havre i slutet av oktober. Den är helt underbar. Lorna.

...

Mer om bibliotekarier och mat i nästa inlägg, tror jag.