12 juli 2006

Tidiga recensioner av FRAGILE THINGS…

Tisdag 11 juli, 2006

Tidiga recensioner av FRAGILE THINGS…

postad av Neil 12:21

De flesta, när de är avskilda från yttervärlden på avlägsna platser, trampar antagligen upp och ner för klippiga berg och liknande. Jag gjorde en hel del sådant, men mestadels fann jag mig själv sittande vid ett köksbord där jag försökte få de brittiska och amerikanska utgåvorna av FRAGILE THINGS att likna varanda så mycket som möjligt.

Problemet är att granskning inte är vad man skulle kalla en exakt vetenskap. Och förutom problemen med förlagens olika stiler -- i USA gillar Harper Collins att använda ”löpande kommatecken”, som det efter fisk i ”Han åt bönor, fisk, och små gröna tegelstenar” (Hodder-Headlines hade utformat meningen så här ”Han åt bönor, fisk och små gröna tegelstenar” utan det extra kommatecknet), eller användandet av ”toward, afterward, upward" i USA och "towards, upwards, afterwards" i Storbritannien -- insåg jag att de olika sätten som olika granskare vill att meningarna ska se ut är något underligt och frustrerande, i synnerhet om man är fast besluten om att samma meningar ska finnas i båda utgåvorna. (Och sen var det Gordon Van Gelder från The Magazine of Fantasy and Science Fiction, som ska ta med en av novellerna i sin tidning och ville ha en helt annan uppsättning ändringar.)

Hursomhelst. Jag är glad att kunna rapportera att förutom det att några av berättelserna i den amerikanska utgåvan av FRAGILE THINGS som inte finns med i den brittiska utgåvan av FRAGILE THINGS, eftersom de redan fanns med i den amerikanska utgåvan av SMOKE AND MIRRORS, och de löpande kommatecknen och sådandt, borde de vara mer eller mindre samma bok. Det spelar ingen roll för någon utom mig, men det spelar roll för mig...

De tidiga “branschrecensionerna” av Fragile Things har börjat komma idag -- “stjärnbetecknade” recensioner i Booklist och Kirkus, och de verkar positiva. Den i Booklist låter så här,

*STJÄRNA* Gaiman, Neil. Fragile Things. Okt. 2006. 320p. Avon, $26.95
(0-06-051522-8). SF/Fantasy.

Liksom den första och andra, uppvisar Gaimans tredje samling med oillustrerade korta verk (han har seriesamlingar i sin mapp också) en viss aspekt av hans begåvning. Smoke and Mirrors (1998) sprudlade av hans gemytliga parodi på sagor, Raymond Carver, monsterfilmer, Beowulf och även Baywatch. Adventures in the Dream Trade (2002) är en samling olika sorters minnen om att vara en professionell fantast.

Parodi -- i pastichen på Sherlock Holmes, “A Study in Emerald”, som utspelas i en alternativ värld, och en påhittad sista del av Bibeln -- och en memoar (två återtryck från Adventures och åtminstone en berättelse, “Closing Time”, som Gaiman erkänner är fylld av verkliga personer och händelser) finns också med i boken, men det mesta av innehållet, däribland memoarerna, utstrålar det romantiska, ofta erotiska, som gör hans två första romaner, Neverwhere (1997) och Stardust (1998), trots allt mörker och kyla, så väldigt tilltalande. Många är kärlekshistorier, som löper i tonen från den fallande supernoiren i “Keepsakes and Treasures”, där en multimiljardär, bistådd av den genialiske sociopatiske berättaren, hittar och förlorar sitt eget beau idéal; till den sf-doftande ”How to Talk to Girls at Parties,” där två kåta tonåringar våldgästar fel fest; till extasen av kärleken-övervinner-allt i dikten ”The Day the Saucers Came”; till den gripande och sorgsna segern över tiden i den raka sf-historien, ”Goliath”. Mindre kärlek, men mer förtjusande är sådana ärkeromantiska godbitar som 15 små berättelser för kort från en ”vampyrtarot”, rådet för personifierade månader i ”October in the Chair,” den bitterljuva förvandlingen av den commedia dell’arte-inspirerade “Harlequin Valentine,” och alla de andra dikterna. Fröjderna staplas på varandra, det är sammanlagt 31, med en på trettio sekunder gömd i författarens introduktion. --Ray Olson

Medan den anonyme Kirkus säger,

FRAGILE THINGS: Short Fictions and Wonders
Författare: Gaiman, Neil

Recensionsdatum: 11 JULI, 2006
Utgivare:Morrow/HarperCollins
Sidor: 320
Pris (inbunden): $26.95
Utgivningsdatum: 1/10/2006
ISBN: 0-06-051522-8
ISBN (inbunden): 0-06-051522-8
Kategori: SKÖNLITTERATUR
Klassifikation: FEATURE

"Neo-Goth-Pulp-Noir har is stort sett blivit Gaimans signatur (Anansi Boys, 2005, etc.) och de här 31 naggade bitarna av livet och livet efter döden levererar pålitligt det vanliga: zombies, ungar hemsökta av drömmar, femmes fatale och onda andar.

I en repris av hans roll i American Gods (2001) som fd. straffånge, tystlåten hunk, superhjälte och reinkarnation av nordiske guden Baldur, skakar Shadow om saker och ting i "The Monarch of the Glen," och kämpar mot en urtida best och svärmar för en trädnymf i den osannolika miljön av en magnats sammankomst på den skotska heden. "Good Boys Deserve Favours" visar en ensam grabbs drömmande kärlek till sin kontrabas. ”Strange Little Girls,” skriven för att följa med en CD av Tori Amos, gör en förteckning över de kvinnliga Eternals från showgirls till förintelsens offer till la belle dame sans merci. I ”October in the Chair” är månaderna besynnerligt nog personer. ”A Study in Emerald” är en smart, klurig hyllning till Conan Doyle. I "Harlequin Valentine," tuggar servitrisen Missy ömt på den brokigt klädde commedia dell'arte-akrobatens hjärta, men till och med den hemska bedriften framförs med vacker lyrism. Gaiman visar än en gång att han är en pervers romantiker, ättling inte endast till Poe och Baudelair, men också de andlösa Pre-Rafaeliterna. (Dikterna han har med här är, till exempel, generellt mindre kusliga än knasiga). Han bär stolt sin popcred, och en gatusmart hipphet uppfyller de kusliga uppenbarelserna. Men samlingen braverar också med en frodig prosa, en brist på ironi och en intagande tro på berättelsernas tjuskraft. Vänta er det oväntade. Njut sedan av de ljuvliga hemskheterna.”

Det är trevligt att få veta att jag är en pervers romantiker. Utspridd över hela köket i ett dragit kök var jag mest orolig över att samlingen var allt för deprimerande.
Det är också trevligt att få veta att jag är en neo-goth-pulp-noir-författare. Nästa gång någon frågar vilken sorts författare jag är, kan jag äntligen berätta för dem. Jag undrar om det finns fler neo-goth-pulp-noir-författare där ute. Vi skulle kunda bilda ett sällskap eller något.

Jag tror att den är på ungefär 370 sidor, inte 320. Intressant att Booklist kallar den för SF/Fantasy, medan Kirkus bara har listat den som skönlitteratur...

Min gissning är att de flesta recensionerna av Fragile Things kommer att upprepa de som Smoke and Mirrors fick för åtta år sedan: de kommer i stort att vara eniga om att det är några bra berättelser i boken och några som inte är så bra, men inte alls vara eniga om vilka som är vad; och några kommer att vara glada att dikterna finns med och några inte (men som jag påpekar i introduktionen, dikterna, liksom introduktionen följer med boken gratis)(och det jag inte säger är att den samlade uppfattningen från den här bloggens läsare, när jag frågade er, var att behålla dem).

...

Var större delen av dagen på Pinewood och såg när saker till Stardust filmades och signerade böcker åt filmarbetarna.

Charles Vess kommer hit till Pinewood i morgon. Jag ser verkligen fram emot att visa runt honom.

Och jag har fått veta att jag ska delta på en STARDUST-panel på San Diego Comic-con, på fredag 21 juli, tidigt på eftermiddagen, där jag ska presentera några klipp och svara på frågor. Min begränsande tid innebär att jag inte kan delta ordenligt på konventet -- jag flyger bara in, gör panelen och flyger ut igen. Jag vet inte ens om Paramount kommer att ha arrangerat en signering eller något alls. I panelen kommer jag, författaren Jane Goldman och producenten Lorenzo Di Bonaventura att delta, och även Charles Vess kommer med stor sannolikhet att delta och möjligtvis kommer några av skådespelarna bereonde på om de behöver agera på den fredagen eller inte.

...

För nästan ett år sedan hade jag det underbart i Filippinerna. Det här ledde till flera bra saker, däribland
en tävling för skönlitteratur och serier...

Finalisterna -- åtta noveller och åtta serier -- finns på
http://fullybookedonline.com/eventdtl.php?id=10 där man kan läsa dem. Jag var ingen domare och det är jag glad för, eftersom det skulle vara svårt att välja mellan dem. Det finns en del riktigt bra grejer där. Resultaten tillkännages 15 juli.