29 augusti 2006

ingen läskig leprechaun

Fredag 25 augusti, 2006

ingen läskig leprechaun

postad av Neil 14:34

Jag tänkte ladda upp ett kort på mig och
Thea Gilmore igår, taget på hennes mini-gig på Oxford Street Borders för att promota hennes nya CD Harpo's Ghost. Men den underliga damen som stirrade på mig på Oxford Street och sa, helt oväntat, “Ditt hår är synnerligen rufsigt. Har du aldrig hört talas om balsam?” hade en poäng, så på kortet av mig och Thea där hon har på sig sin hatt, ser jag ut som en explosion på en hårfabrik, och på kortet av mig iförd Theas hatt ser jag ut som en läskig leprechaun.

(Olika familjemedlemmar läser över min axel när jag skriver detta. ”Visa det,” sa det, så jag tog bara fram det på skärmen, och alla nickade och sa ja, jag såg faktiskt ut som en läskig leprechaun i Theas hatt och det var nog bäst om jag inte lade upp det, eftersom gravida kvinnor eller äldre kan se det och då skulle det blir problem.)

(Givetvis, Thea var ganska gravid och sa att jag såg ganska förtjusande ut i hennes hatt.)

Så här, istället, är ett kort på mig vid 3 års ålder, när jag mumsar på ett äpple. Det är det sista kortet vi hittar på mig där jag har vettigt hår.




Tillbaka till USA i morgon.

Käre mr Gaiman, jag är en hängiven beundrare av dina böcker och läser då och då din blogg. Jag tyckte verkligen om dikten från inlägget den 19 augusti och eftersom jag ska gifta mig nästa år, skulle jag gärna vilja läsa upp den på mitt bröllop. Jag ville dock se till att rätt person får äran. Är det din dikt eller gör du liksom jag, att du lånar den från en annan genialisk källa? Tack för allt du har skrivit och fortsätt skriva, DB

Nej, det var jag, för att inte ge dem en tom bok. Du får gärna citera eller använda den.

Käre Neil Gaiman, jag undrar bara om det blir några signeringar/uppläsningar kring Fragile Things i England utanför London? Tack, L T Ward

Egentligen inte. Fast jag skulle inte bli det minsta överraskad om några förhandsex dök upp på
Fantasycon. Och när jag länkar till Fantasycons blogg påminner det mig om att Anansi Boys nominerades till en British Fantasy Award. Det är en fantastisk lista med nominerade, och det är en ära att vara med på en lista som denna.

British Fantasy Award för bästa roman: The August Derleth Award

Ramsey Campbell, SECRET STORIES
Mark Chadbourn, THE HOUNDS OF AVALON
Hal Duncan, VELLUM: THE BOOK OF ALL HOURS 1
Neil Gaiman, ANANSI BOYS
George R. R. Martin, A FEAST FOR CROWS
Mark Morris, NOWHERE NEAR AN ANGEL