22 augusti 2006

--inleder snart sitt första anfall!!

--inleder snart sitt första anfall!!
postad av Neil 08:59

Alla bra bröllopsbilder finns på min kamera, och är därför inte tillgänglia förrän jag kommer hem. Fast jag tog några bilder med den nya telefonen -- de flesta suddiga eller dimmiga eller tilltrasslade av sättet telefonen gör sitt kameraläte och först då, när folk har hört det och börjar röra sig igen, tar sitt kort -- men jag kan åtminstone få in dem i datorn och jag lägger upp några av dem här.




Mark Buckingham (vår ädle brudgum) och Kev Sutherland (en bröllopsgäst, som “stoppeth one in three”).



Suddigt, men ändå Bucky och Irma (brud, och den självutnämnda Lady Buckingham) senare på kvällen.



Författaren (med blå ros i knapphålet och sned slips, in sin egen återfunna kostym) tidigt på eftermiddagen.



Jag igen, senare på kvällen, som inte gogs med för att jag trodde att folk ville se mig aningen berusad, utan för att här får ni en uppfattning om dekorationen på bröllopsmottagningen. Personligen tycker jag att alla bröllopsfester borde vara utsmyckade med Kirby-förstoringar, och alla bröllopsbord borde döpas efter en seriefigur och utsmyckas därefter (vi satt vid Deliriumborde, eftersom det hade de häftigaste blomsterarrangemangen). Det här är kanske inte praktiskt på alla bröllop, men jag är glad att det var det på detta.

...

Vilket påminner mig. Om du är serietecknare borde du ha en bra kopia av Wally Wood's 22 Panels that Always Work. Om du är serieförfattaren skulle det inte heller skada att ha en kopia på väggen, i synnerhet om du ska skriva några rutor med folk som hänger omkring och snackar. Så gå till
http://joeljohnson.com/archives/2006/08/wally_woods_22.html och lär er om de här rutornas historia. (Jag kände inte till den. Som alla andra, fick jag min kopia som en nästan-grå fotokopia av en vän, och värderade den högt). Ladda ner den, skriv ut den, använd den. Den är guld värd. (Tack till Mark Evanier.)

...

Hej Neil,

Jag läste Atlantic Onlines “Så du vill bli en författare”
(
http://www.theatlantic.com/doc/200608u/writing-advice) när jag upptäckte det här citatet från ingen mindre än John Kenneth Galbraith, som låter hemskt mycket som dig:

“Alla författare vet att vissa goda morgnar är det magiskt - de står på förtrolig fot med poesin och kosmiska sanningar. Jag har själv upplevt sådana stunder. Läxan de lär oss är enkel: Det är bara en illusion. Och faran med illusionen är att man väntar på de stunderna. Så jobbigt är det att möta skrivmaskinen att man spenderar all tid väntande. Jag är övertygad om att de flesta författare, liksom de flesta skomakare, är lika bra den ena dagen som den andra (vilket Trollop poängterade), bortsett från bakfyllor. Skillnaden beror på eufori, alkohol eller fantasi. Innebörden är att det är bäst att man går till sin skrivmaskin varje morgon och stannar där oavsett det yttre resultatet. Det är i stort sett likadant.”

(Jag antar, med tanke på tajmingen, att du låter som honom, men citatet fick mig att tänka på dig.)

Tack för böckerna, bloggen och allt annat.

Bonnie

Det är vad jag har sagt i flera år nu, men det uttrycks aningen bättre än vad jag hade uttryckt mig. Jag påstår inte att det är rättvist, inte heller att det finns sällsynta dagar när man har du och man som förtrollad inte kan göra några fel när man sätter pennan på pappret. Men det verkar vara sant och författare borde komma ihåg det.

...

Och slutligen, Hera, min favoritsångerska från Island i hela världen, skrev att hon nu finns på myspace och inte har några vänner. Det sistnämnda är något av en tragedi så jag tänkte uppmärksamma er på
http://www.myspace.com/herasings så att ni kan bli henens vän. Och om ni gör det kanske hon lägger upp chokladlåten, eller ”spela inte den här”...