31 augusti 2006

plundrande flockar med deadlines och Jason Flemyng naken

Tisdag 29 augusti, 2006

plundrande flockar med deadlines och Jason Flemyng naken

postad av Neil 17:43

Jag har en deadline. Det är faktiskt ännu värre -- jag har flera olika deadlines, vilket innebär att jag inte bara kan försvinna från jordens yta ett par dagar och avsluta det som jag är sen med, för det finns andra saker jag också måste göra. (Ibland kommer deadlines flockvis, tusan också.)

Så mestadels jobbar jag längst nere i trädgården, skriver inte många email och har stängt av telefonen. (Det här skriver jag i sängen innan jag går upp på morgonen, samtidigt som jag pratar i telefon, och sätter ihop ett ofullbordat blogginlägg från de senaste dagarna.)

Nyligen hörde jag någon diskutera Peter Beagles böcker. De nämnde att de inte gillade The Last Unicorn eftersom de tyckte att den försökte efterlikna din stil för mycket utan att lyckas.

Jag måste fråga, var du verkligen så skicklig som åttaåring?

(Förresten så gillar jag verkligen dina böcker. Jag tyckte bara att kommentaren var konstig och ville dela med mig av den till dig.)


Jag tror inte att världen i stort har helt förstått konceptet med copyrightsidan och utgivningsdatumet, eller vissa individer i den har hur som helst inte gjort det. Jag insåg detta för sju år sen när jag fick upprörda brev från Harry Potter-fans [första boken gavs ut 1997] som anklagade mig för att ha plagierat honom med Tim Hunter i Books of Magic [första boken gavs ut 1989].

Det finns säkert likheter mellan mitt sätt att skriva och Hugo-belönade
Peter Beagle, men jag har läst Peter Beagle sedan jag var åtta (hans essä, "Tolkien's Magic Ring" i The Tolkien Reader) och jag är smickrad över jämförelsen.

Neil,

Boken “Stardust” råkar vara en av mina favoritböcker och jag kan inte hjälpa att jag blir begeistrad över att ni ska göra film av den, inte desto mindre var det spännande att se en kort lista över rollerna där jag såg Jason Flemyngs namn...han är min favoritskådos och jag kunde knappt tro mina ögon, att min favoritbok och min favoritskådis på nåt sätt skulle ”samarbeta”...hur går det med mr Flemyng??

Lee K AKA Cheeky American

Jag träffade Jason Flemyng för första gången på gatan i Soho i november. Jag stod med en resväska. En bil stannade tvärs över gatan och en man steg ut, rusade över till mig och sa, ”Du är Neil Gaiman. Du väntar på Matthew Vaughn. Han är sen. Jag är Jason Flemyng. Han sa åt mig att komma och hälsa. Jag har läst manuset till Stardust. Matthew berättar att du och han och Jane ska jobba med det nu i helgen. Säg åt honom att ge mig rollen som Primus.” Och han fortsatte att prata tills Matthew slutligen dök upp och, efter en sista påminnelse om, att när filmen skulle bli verklighet, att han såg fram emot att spela Primus, han satte sig i sin bil och åkte iväg.

Det kändes som om jag hade känt honom hela mitt liv.

Därför lägger jag upp en bild från inspelningen av Stardust, smygtagen med mobiltelefon, som visar Lord Primus i badet på Witch’s Inn. Eller Jason Flamyng i studion. Det är upp till er.



Hej Neil,

Vilka sf/fantasy-tidningar borde en novellförfattare skicka sina verk till? Jag bara undrar vilka tidningar du anser är de mest populära, eller “respekterade”, eller som tar in nya författare.

hälsningar,
Grace


Jag har ingen aning. Jag har publicerats i
Fantasy and Science Fiction, och i Realms of Fantasy (som tryckte "Troll Bridge" under deras första år). Det är några tidningar som publicerade mig under åren som inte finns längre. Jag har inte haft att göra med de andra som finns där ute för närvarande, eftersom jag inte skriver tillräckligt många noveller, så jag kan inte uttala mig om popularitet eller mått av respekt eller betalningsnivåer och hur fort de betalar (de flesta författare jag känner värderar de två senare högre än de första.)

På det hela taget borde en författare av noveller antagligen skicka sina verk till alla som både vill betala för och publicera dem. Att göra en lista över alla möjliga ställen som skulle publicera den, från den mest åträvärda till den minst åträvärda, är alltid bra. Och sedan, när den returneras av den första hon skickade den till borde hon skicka den till den andra på listan och sedan ska hon upprepa förloppet, jobba sig nedför listan, tills någon skickar henne ett antagningsbrev och en check.

Och om du vill veta vem som är bra och vem som är skum i förlagsvärlden, eller få råd av folk som vet mycket mer än jag gör, gå då till
http://www.sfwa.org/, läs allt på sajten och ta reda på hur du ansluter dig...