29 augusti 2006

Tolv

Måndag 28 augusti, 2006

Tolv

Postad av Neil 09:02

Jag har turen att ha tre otroligt coola barn som, förutom att jag älskar dem, jag också gillar enormt mycket och tycker om att umgås med. Den yngsta av dem har bidragit till den här bloggen i många år (vilket ni kan se på den här hyllande samlingen med citat på Quotable Neil --http://quotableneil.blogspot.com/2006/08/quotable-maddy.html) och är ett rent nöje att ha omkring sig, resa med, ha äventyr med, se på Dr Who med (vi ser just nu på Genesis of the Daleks), och läsa för när hon låter mig.Igår var Madeleine elva, och idag är hon tolv, och här, på hennes födelsedag, är ett informellt Mimi Ko-foto av henne.




Grattis, Maddy.

...

Hej Neil. Välkommen hem och allt sånt. Det bästa är att vara hos familjen igen. Min Dotter ska åka till Sydamerika i tre månader och även om jag är glad för hennes skulle, fasar jag för att hon ska vara borta.
Det var coola godsaker som väntade på dig när du kom hem. Jag är nyfiken på hur utgivare som DC kan ha förhandskopior på sånt som Absolute Sandman, fast den inte finns till försäljning? Om det är samma utgåva och de alla måste tryckas samtidigt. Det här händer ofta. Jag har haft kunder som frågat efter deras ex av Lost Girls, som trycktes för flera månader, men som först nu skickas ut. Jag är säker på att detta gäller Absolute Sandman och flera böcker. Jag är säker på att det finns bra skäl till varför utgivare ofta gör så här, men är bara inte säker på vad de är.

Hälsningar, Jon A.

Det finns ett gott skäl, som alltid är det samma. Stora, vackra, böcker i helfärg brukar tryckas i Hong Kong eller i Kina, där de kan trycka dem billigare än vad de kan i USA eller Storbritannien. Och då, för att hålla nere priserna, lastas böckerna som ges ut på en långsam båt och det tar flera månader innan de når till andra sidan världen, packas upp och skickas till sin slutdestination.

Men ett fåtal förhandsex skickas med flyg. Ibland, om det är ett stort konvent som San Diego, betalar en utgivare extra för att frakta en hel låda böcker med flyg, så att det finns ex att sälja och hjälpa till att lansera boken (vilket är, skulle jag våga mig på att gissa, vad som hände med Lost Girls).

Och jag måste avsluta så många saker så…

Bloomberg gör en artikel om Thea Gilmore med, möjligtvis, den minst intressanta rubriken i rubrikernas historia.

Ett citat från
Goda Omen inleder en ledare i Guardian om Milton Keynes.

The First Amendment Project håller sin nästa Character Name Auction. Sprid nyheten. Ni kan få vara med i en roman av Carl Hiassen, eller en serie av Chris Ware…

Det finns en intervju med Brendan McCarthy på
http://dogmatika.com/dm/features_more.php?id=2057_0_5_0_M

Man kan rösta på 2006 års Quill Awards på http://www.thequills.org/2006.html

En samling med förvirrande läskiga utsmyckning hos boktryckare som John M. Ford har hittat.

Man kan ladda ner Sandman #1 från DC:s sajt. (Den ursprungliga versionen, inte den med nya färger.)

Många av er skickade
den här länken från Publisher's Weekly. Boken, Cairo, verkar väldigt bra, men alla som skickade den till mig ville att jag skulle veta att jag, bara en kort stund, fick vara ett muslimskt helgon. Ungefär. Typ. Egentligen inte.

...

Neil,
En fråga och en intressant länk:

Tycker du att din berömmelse har gett dig större erfarenheter i livet, eftersom folket du samarbetar med i ditt “nätverk av berömda” (det finns säkert ett register där ute, med ditt namn arkiverat under “Författare/Serie-författare/Manusförfattare/Bloggare/Trädgårdsmästare” …eller nåt liknande).

Jag har tänkt på din vänskap med Tori Amos och undrade om du har träffat hennes vän Maynard Keenan (sångaren från det alternativa… på alla sätt man kan mena alternativ… bandet TOOL). Jag har den djupaste respekt för det ni båda två producerar och om ni två har träffats…wow (Snälla, säg itne att det var “Hej, jag heter Neil.” ”Jag är Maynard.” ”Vet du var toan är?”)

Till sist - en länk till en visuell historia över pratbubblan. Intressant.

http://bugpowder.com/andy/e.speechballoons.evolution.html

Brad

Jag tror att jag träffade mycket fler berömda personer när jag var en journalist än jag någonsin har gjort som författare, och jag var mycket mer imponerad av att träffa dem när jag gjorde det. (Jag är rädd för att mitt möte med Maynard var mer eller mindre som du beskrev det.) Jag får jobba med intressanta personer på grund av det jag redan har gjort, men det finns inget ”nätverk för berömda” eller om det finns ett, är jag glad att säga att jag inte finns med i det.

Det enda som är användbart är att om jag behöver prata med någon så hör de antagligen av sig. Men det har antagligen mycket mer att göra med mängden böcker än någon slags berömdhet.