19 september 2006

Bio på söndag morgon

Bio på söndag morgon
Postad av Neil 08:58

Guillermo del Toro ville att jag skulle se hans film Pan's Labyrinth (
http://www.panslabyrinth.com/), och ordnade en visning på söndag morgon på den lokala bion. Så igår morse upptäckte jag att,

a) den lokala bion är också en kyrka på söndagmorgnar. Vem hade anat det?

b) att Pan's Labyrinth är en förvånansvärd film. Det är obevekligen en vuxenfilm, med ett barn och hennes saga infälld i den som en kontrast och ett eko. I början av filmen tror man att det är Ofelias film, och gradvis inser man att den vuxna berättelsen inte är bakgrunden utan också själva berättelsen, och de rör sig sida vid sida.

c) Trots ett underbart bildspråk (åh faunen! och åh saken vid bordet!) och magiska sagosaker, förtjänar den sin höga åldersgräns (Rated R) för sina delar av extremt och blodigt våld från spanska inbördeskriget. Jag tog med alla mina vuxna barn och några av deras vänner på visningen, där Maddy (12) var yngst, och det var flera delar hon föredrog att se med stängda ögon.

d) Den har undertexter. Man tänker inte på det förrän efter ett tag, mestadels eftersom undertexterna är så välskrivna. Men när Maddy var tvungen att titta bort insåg hon också att hon inte visste vad som sas, så jag fick läsa undertexterna för henne, tacksam över att vi var ensamma i biografen.

Jag är väldigt glad att vi såg den, och än gladare att Guillermo gjorde den. Det känns som om den breddar fantasyns vokabulär på vita duken. Och det gjorde mig glad hur den interfolierade det fantastiska och det vardagliga utan att priviligiera någon av de båda.