15 september 2006

Var jag är och små förlag

Var jag är och små förlag
postad av Neil 13:13

Neil: jag trodde att skulle medverka på ett konvent i England den här månaden, varför står det inte med på Where’s Neil? Ingen stalker vill bara veta var ditt vackra ansikte ska dyka upp. luv-Linda

Uh, tack. Det fanns med på WHERE’S NEIL-bloggen, en bit ner, men jag har precis skrivit in alla framträdanden från nu tills 22 oktober. Man kan läsa det på

http://www.neilgaiman.com/where/

Neil, tänkte att du kanske ville veta detta. Jag gick in i min lokala seriebutik idag på en spontan shoppingrunda och hörde mig i förbigående för om varför ”Lost Girls” fortfarande inte fanns utgive i Storbritannien (den skulle skickas ut för tre veckor sedan, och sedan förra veckan). Nu kommer den uppenbarligen inte att finns tillgänglig i Storbritannien över huvud taget, på grund av licensproblem med Peter Pan. Nåväl, jag antar att vi stackare på den här sidan Atlanten får utnyttja eBay. Om det inte finns något vi kan göra åt det - har du några tankar eller idéer om detta? Mili

Enligt Chris Staros, som ger ut Lost Girls,

Den första tryckningen av Lost Girls (10,000 exemplar) sålde helt slut på onsdag 31 augusti när den nådde affärerna. Så, det är därför den inte finns tillgänglig någonstans, den bara försvann (den nådde faktiskt plats 19 den dagen). Och restordrarna som fanns i systemet fredag den 1:a har redan sålt slut på den andra tryckningen (ytterligare 10,000 kopior), som når affärerna tidigt i oktober. Så nu har vi beställt en större, 3:e tryckning (20,000 kopior) som når affärerna runt jul/januari.

The Great Ormond Street Hospitals rätt så diskutabla anspråk på rollfigurerna i Storbritannien sträcker sig bara till årets slut, så jag skulle tro att från januari borde man kunna köpa boken i Storbritannien. (Under tiden kan man nog köpa dem billigare från Amazon.co än på eBay.)

Som privatkund kan man alltid beställa böcker direkt från USA -- och ni kanske borde beställa direkt från Top Shelf
http://www.topshelfcomix.com/catalog.php?type=12&title=219 -- dyrare än Amazon, men ni hjälper till att stödja ett litet förlag...

Hej Neil;

Jag vet inte om du vet något om detta, men jag vet inte vem jag annars ska fråga.

Jag beställde Authors Preferred edition av Anansi Boys från Hill House för ett tag sedan, och har försökt få kontakt med dem för att få veta vad som hänt med den.

Ingen har svarat på någon av deras e-mailadresser och deras senaste nyhetsbrev kom i april -06.

Jag är orolig att de kanske har gått i konkurs eller något… Du råkar inte till att veta vad som händer?

Åh - som vanligt, jag älskar dina böcker…vi ses i London 25 september :)


Till slut hörde jag av Pete Schneider på
Hill House och han är extremt skamsen och ursäktande -- jag tror att de mest inte ville gå ut med något innan de var säkra på att kunna leverera det datum de utlovade. Men uppenbarligen blir deras ANANSI BOYS illustrerad av och med teckningar av Dagmara Matuszak snart tryckt och nu får de hjälp med deras Neverwhere-bok (jag skickade dem en ganska övervälmande mängd med extra material till Neverwher till deras kompletterande bok, och jag tror att få till en bok av det visade sig vara lite för mycket för bara två personer.) Pete säger att ett nyhetsbrev ska skickas ut till prenumeranter och ska läggas upp på hemsidan Inom Kort. Vi får hålla tummarna.

Hej Neil,

Hoppas jag är först med att berätta detta, nästa måndag 20:00 på
Mastermind på BBC2 är en av specialämnena

"The Sandman graphic novels of Neil Gaiman"

Allt gott
Paul i Bryssel


Hoppas att nån kan skicka en Youtube-länk när det har sänts. (Och jag hoppas att vem det nu är som har Sandman som specialämne vinner.)