05 september 2006

Tillbaka till mailboxen

Söndag 3 september, 2006

Tillbaka till mailboxen

postad av Neil 13:54

Hej Neil, jag undrade, eftersom du verkar känna till sånt här. Vem måste jag gå på för att hitta någar ljudinspelningar av Gene Wolfes böcker. En gång läste jag att inte ens har en förläggar i England. Det är helt fel.-Adam.


Det är verkligen fel, eftersom det flera av Gene Wolfes böcker finns i tryck i England. Hans förläggare är Gollancz och det har det varit i över tjugo år, och Fantasy Masterworks har flera av hans böcker i tryck. (Hur vet jag det? Jag tyckte att det lät tillräckligt osannolikt för att jag skulle titta på Amazon.co.uk.)

Den enda Gene Wolfe-inspelningen jag känner till är med Gene själv som läser "The Island of Dr Death and Other Stories" och "A Solar Labyrinth", tillgänglig på kassett och kan laddas ner på audible.com.


Neil,
Jag har ett litet företag (vi tillverkar och säljer pedagogiska affischer till skolor.) Eftersom det efterfrågas utformar vi en serie som visar LITTERÄRA TERMER.
EXEMPEL (föreställ dig en intressant litterär design)
FÖREBÅDANDE
"...och inget anmärkningsvärt inträffade i Fylke förrän herr Bagger inledde förberedelserna för firandet av hans etthundra-och-elfte födelsedag. Här började Historien.” SAGAN OM RINGEN, JRR Tolkien

Det här är vad jag inte kan hitta: Bryter detta mot Copyrightlagar? En mening, som visar boken och författaren? Om jag använde en liknelse eller en metafor från en av dina dikter, skulle jag då få problem eftersom du lever?

Tack för all hjälp eller tips på var jag kan hitta mer hjälp.

Jeanne
ps. Snälla jobba inte så hårt. Ett rött öga kan inte var bra. Du vet det där med att bränna sitt ljus i båda ändarna!

Då ska vi se…tja, jag är ingen copyrightadvokat, inte heller spelar jag en på TV. Det finns en på
http://scrivenerserror.blogspot.com/ om du behöver en.

Vad beträffar mängden innehåll du använder, så är det säkert inga problem -- det skulle det inte vara i en lärbok. Men det är inte en lärobok, det är en affisch, med ett stort citat från en bok på den, vilket skulle kunna uppfattas som (med ett visst mått av berättigande) som merchandise. Vilket innbär, i exemplet du ger har du tillverkat och sålt en Sagan om ringen-affisch. Och Tolkiens förvaltare kanske tycker att du är skyldig dem en stor del av dina vinster och en näsbränna för att du gjort det utan tillstånd, och en domare skulle mycket väl kunna hålla med dem.

Det vore antagligen vara säkrare om du gjorde, säg, en affisch med Liknelser med tio liknelser med alla från Douglas Adams till Shakespeare. För det handlar tydligt om Liknelser och inte om, säg, Liftarens guide till galaxen.

(Jag tror också att det bästa är att du ber de olika personerna du citerar om tillåtelse. Men det handlar mest om vett och etikett, och de flesta författare går gärna med på att bli citerade när de får frågan på ett trevligt sätt, det gör i alla fall den här, och de som inte gör det är det bäst att undvika ändå.)

Du har gjort några inlägg om hur ditt fullspikade schema knappt ger dig tid att sova. Har du gjort en analys över kostnader och fördelar med all den investerade tiden? Är det värt stressen? Har du någonsin övervägt att bli en tillbakadragen författare som aldrig syns offentligt?

Visst. Fast jag tror inte att problemen att jag gör för många framträdanden -- om man kollar på WHERE’s NEIL ser man att det är mycket mindre än ifjol. Det beror mest på en tendens att tacka ja till saker eftersom de verkar intressanta eller kul eller för att jag vill göra dem, och sen inse efteråt att det kanske hade varit klokare att tacka nej. (Och det är antagligen en baksmälla från alla år som frilansare: man tackar ja till intressanta saker, för att de flesta av dem inte händer. Problemet jag har insett nyligen är att bara genom att jag tackar ja till saker, händer de.)

Kruxet just nu är att jag försökt hinna med ett filmmanus i tid, och jag har inte tid, för att får min och Penns schema att fungera, medan jag fortfarande gör allt annat samtidigt.

Men jag tror att jag se till att 2007 blir ett lugnare år, på nåt sätt. Det är helt klart en del av planen.