11 september 2006

Kära ditt namn här

Fredag 8 september, 2006

Kära ditt namn här

postad av Neil 11:37

The First Amendment Project-auktionen är nu igång.


Det hela började när jag skrev Anansi Boys, och behövde ett namn på ett kryssningsfartyg. Så jag gav bort rättigheterna att döpa skeppet på en auktion, till förmån för yttrandefriheten via CBLDF (på www.cbldf.org), och en auktion på eBay drog in över 3 000 dollar. En vecka senare fick jag ett brev från Michael Chabon som berättade att First Amendment Project verkligen behövde pengar för att verka.J

ag är ett stort fan av First Amendment, och yttrandefriheten. Det är utan tvekan det allra bästa med Amerika. Jag råkar anse att botemedlet för prat och idéer man inte gillar, inte är att stoppa det stötande pratet och straffa talaren, utan att svara på det och skapa ens eget tal. (Och man har alltid avstängningsplatsen och marknaden.)

Så jag ringde Michael Chabon och berättade om namnge-skeppet-auktionen och föreslog att om vi kunde uppbåda några författare och få dem att delta i en auktion för namnet på några rollpersoner kunde vi samla in pengar de behövde. Michael satte fart och kontaktade ett gäng författare och fick det hela i rullning, och planen fungerade (jag auktionerade ett namn på en gravsten i den kommande Graveyard Book, vilket gick till den underbart benämnda Miss Liberty Roach, bjudet å hennes vägnar av en förälder) och vi fick in över 150 000 dollar.

Nu har årets auktion börjat -- precis som ifjol så körs den i tre delar.

Om du någonsin har längtat efter att vara med i en bok, eller velat ge någon en present som är så unik som det kan bli, då har du chansen nu. Du kan bli en uppstoppad råtta i en bok av Carl Hiassen eller en person i serie av Chris Ware eller... tja, ta och titta på den kompletta listan själv:
http://cgi3.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=auctioncause Vidarebefordra det, nämn det på din blogg. Berätta för dina vänner. Det är för en god sak...

Du har antagligen redan sett detta, men ett bra verktyg för att hitta icke-flytande toalettsaker:
http://www.wists.com/popgloss/carry-on

Det är lysande -- tack.

ok jag försökte bli säker på att du inte hade fått frågan tidigare men efter ett tag började mina ögon att bli suddiga, sååå, skulle du kunna tänka dig att samarbeta med Clive Barker på en film eller serie? Jag gillar serien Strange och tänker på hur mycket läskigare och underligare den skulle vara om ni två var inblandade.

Jag skulle gärna jobba med Clive, och vi har pratat om att göra något tillsammans då och då under de två senaste årtiondena. När det är sagt, SFX Magazine bad oss nyligen om en gemensam intervju och under den senaste månaden har vi försökt att koordinera våra scheman, och att hitta en halvtimme där vi båda är lediga har visat sig vara väldigt svårt, så att vi båda skulle få tid att göra något större vore otvivelaktigt ännu svårare. Du ska inte hoppas på för mycket.

...

I år blir det
bara ett fåtal tillställningar kring FRAGILE THINGS i USA -- fjolårets turné med ANANSI BOYS så påfrestande att jag beslöt mig för att det var dags att på allvar skära ner på signeringsturnéer, möjligtvis för gott, och jag bestämde mig också att där det är möjligt för FRAGILE THINGS, att jag skulle läsa berättelser (det är det positiva med att ha en bok med 31 berättelser -- det är mycket att läsa högt) och prata, istället för att signera (och ha med böcker som redan är signerade. Det blir inte så på alla ställen, men på vissa av dem).

Några personer har kontaktat mig och är lite oroliga för uppläsningen/intervjun den 28 september i New York med Daily Shows korrespondent,
Personal Computer, och författaren John Hodgman, eftersom de hört att rummet bara tar in runt 300 personer, och de ville veta om de skulle börja köa i gryningen.

Jag fick precis ett lugnande mail som berättar att
salen på FIT tar in 750 personer, vilket är ungefär vad vi hade på senaste signeringen i New York. Om ni vill ha en bra plats kanske det är bra att komma tidigt, men det går nog bra hur som helst.

7:00 PM Thursday, September 28, 2006 – New York, NY

AN EVENING WITH NEIL GAIMAN

Hosted by John Hodgman
The Great Hall at FIT
Fashion Institute of Technology
227 West 27th Street
New York, NY 10001
212-217-7717

Contact for the event:
Carla Oliver Bowens
212-217-7717