19 september 2006

Dags att avsluta lite saker…

Fredag 15 september 2006

Dags att avsluta lite saker…
postad av Neil 18:29

Satt uppe alldeles för sent igår och försökte komma på varför den nya versionen av Itunes och Quicktime inte tungerar på en av datorerna. Itunes fungerar fint på alla andra datorer i huset, PC och Mac, men om jag försöker öppna det på min lilla Panasonic händer ingenting, sen berättar det att det måste skicka en kraschrapport. Efter att ha gjort allt som rekommenderas på Apples olika sidor med rekommendationer (avinstallera det, Windows Install Clean Up det, radera dolda mappar i massor, använd msconfig för att förhindra att något annat startas etc) utan framgång, har jag officiellt gett upp och får väl se om jag en gammal version av iTunes liggande någonstans och kan installera den på min Panasonic. Suck.

Okej. Det är dags att avsluta massor av saker, så utan vidare...J

ag har känt John Coulthart i ungefär 20 år, och har uppskattat det han gör, men det här gjorde mig förbluffad med sin elegans. The ultimate Tarot --
http://www.johncoulthart.com/pantechnicon/tarot.html

Däremot, jag har bara känt Stephin Merritt i ungefär åtta år och Lemony Snicket (som är en menssch) i ungefär fem. Jag har gillat Gothic Archies sedan HELLO CD OF THE MONTH Gothic Archies CD kom in genom min dörr ’96. Jag var ett tillräckligt stort fan för att när folket från HELLO CD OF THE MONTH ringde och sa att de hade slutat göra CD:s och fortfarande hade kvar pengar från mig och frågade vad jag skulle vilja göra med dem, fick jag dem att skicka överskottet i Gothic Archies-skivor, som jag gav till vänner och bekanta.

Mer nyligen har The Gothic Archies blivit namnet Stephin Merritt använder för att göra låtar av Lemony Snicket (och gjorde även låtarna på spoken word-CD:n CORALINE jag gjorde för några år sedan) och Guardian har en förtjusande intervju -- ett http://www.crosswalk.com/family/home_school/1261413.html

Jag svarade på tio frågor i Policits and Prose i Washington DC... (Jag ska läsa och signera där fredag 29 september kl. 19:00) http://www.politics-prose.com/gaiman.htm

(För övrigt, när jag sa ”Jag älskar att samarbeta. Och jag älskar att ha kontrollen också. Så länge jag får båda är jag nöjd.” Menade jag att gillade variationen, att variera mellan att samarbeta och att göra egna saker, och jag menade inte att jag bara gillar att samarbeta när jag har kontrollen, vilket det framstår som nu.)

Jag hinner inte läsa mycket nuförtiden, och det krävs mycket för att jag ska bli imponerad, men Heart Shaped Box av Joe Hill var helt fantastisk, och jag gav den precis en baksidestext. Bilder på det engelska omslaget finns på
http://www.joehillfiction.com/

Har jag redan lagt upp den här essän och videon av Hungry Lucy för deras låt “We Won’t Go” från Where's Wossname When You Need Him? Ursäkta om jag gjorde det, men jag tror att jag glömde det...
http://www.hungrylucy.com/WeWontGo/index.html

Om du är den sortens person som sitter vaken på nätterna och undrar hur Peter Straubs tatueringar ser ut, då kan du äntligen andas ut. Läs detta och få reda på mer och förundras.
http://www.thedailypage.com/daily/node/2213

Någon som påmindes om Sandman 1, var snäll och skickade den här länken till en artikel i Guardian om att få tillbaka folk från ett vegeterande tillstånd med hjälp av en sömntablett --http://www.guardian.co.uk/medicine/story/0,,1870279,00.html

Och den här artikeln lägger jag upp utan kommentarer, för det finns inget jag kan tillägga...
http://www.guardian.co.uk/crime/article/0,,1869992,00.html

En lång intervju med Yoshitaka Amano -- http://www.magnetic-rose.net/74x/?p=51

Och 200 skolbarn från allmänna skolor i New York som sjunger Tori Amos
http://www.youtube.com/watch?v=2otI1e3JLN0.

...

Neil,

Ingen fråga, mnen en kommentarer: Jag bodde i Bend till för ett par månader sedan och jag tycker att det är toppen att du länkade till Bends Shire-bygge.

Jag önskar att att fler byggare kunde lägga lika mycket tid på att planera sina tomtområden som folket bakom Shire uppenbarligen har gjort.

De verkar ha stött på fördröjningar i arbetet med att komma igång med projektet. Jag vet inte vad det beror på, men det ligger inte i den mest åtråvärda delen av Bend och husen är helt klart dyrare än vad de flesta har råd med -- inte för att priset verkar spela stor roll i Bend.

Hela prylen kanske är lite skruvad med Bilbos hus och teatersalongen, men materialen och designinslagen som byggarna använder är ganska framsynta.

Du kanske skulle följa deras exempel och delta i designen av en planerad urbanisering baserad på fantasivärlden från någon av dina romaner… Jag skulle vilja bo där. :-)

Ett projekt baserat på Neverwhere vore nog roligast för utvecklarna. De skulle behöva komma på hur folk kan bo i kloakerna och på hustaken utan att bryta mot planeringskoder och ändå ha två bilgarage.

Men å andra sidan kunde en byggnadsdesign baserad på The Dreaming bli ganska speciell. Husen skulle bli tvungna att utformas på ett sätt att dörren till varje rum aldrig är där man gick ut från den…

...

Och till sist, på
Green Man Press Blog, avtäcker Charles Vess den nya omslagsmålningen till det kommande stora omslaget till DC Comics inbundna STARDUST.