26 september 2006

från fantasycon

från fantasycon
postad av Neil 05:28


Jag är, utan inbördes ordning, på Fantasycon och fortfarande vid liv.

Jag har signerat massor av förhandsex av FRAGILE THINGS åt folk, suttit med på flera paneler, pratat med massor av folk, fått några nya vänner, träffat med många många gamla vänner (varav några uppenbarligen har gjort den där amatörmässigt dramatiska saken att låta deras hår bli vitt för att indikera tidens gång) (och en hastig blick i spegeln antyder att jag har börjat göra samma sak).

Jag ligger långt efter med alla FAQs, men jag har lagt märke till att folk har börjat fråga om hur de får signerade böcker, eller om de kan skicka en kär persons bok som jag ska signera. Det säkraste sättet för att få signerade saker just nu är att kontakta några av bokhandlarna där jag ska signera de kommande tio dagarna. DreamHaven som också har hemsidan
www.neilgaiman.net) har störst erfarenhet av detta, men vilken som helst av bokhandlarna på den engelska eller amerikanska delen av turnén borde kunna ta kreditkorts-beställningar på personliga ex och skicka ut dem.

Hej Neil,
Jag hoppas att presentationerna i England går bra den kommande helgen jag funderade på att gå måndag 25:e i London, men jag är helt pank efter att ha lagt mina sista pund på Alan Moores Watchmen (hans första verk jag köper och förhoppningsvis inte det sista beroende på hur detta går). Jag vill fråga om du har någon stor rivalitet med andra författare som Alan Moore, vare sig det handlar om lekfull eller bitter rivalitet? Och med vem om du inte har något emot att berätta det?
Tack och lycka till.
Steve
Southend

Jag känner mig helt plötsligt väldigt tråkigt. Nej, jag tror tyvärr inte det. De flesta av de jag möjligtvis kunde ha en rivalitet med (Grant Morrison? Clive Barker? Alan Moore?) är goda vänner och har varit det i tjugo år eller mer, men helt ärligt kan jag inte komma på några bittra rivaliteter -- eller ens lekfulla -- inom några av de litterära områden jag jobbat inom, vare sig det är serier eller SF eller Fantasy. Författare tenderar att vara hjälpsamma mot varandra och göra varandras liv enklare. Inte alltid, men oftast.

Snälla Neil, bli vår hjälte. HJÄLP ATT RÄDDA THE HOUSE OF CLOCKS FRÅN SIG SJÄLV!
Jag kände mig lite nostalgisk och gick ner på Meat Street häromdagen och längtade efter att gå in på House of Clocks och ett hägrande äventyr. Jag blev förskräckt när jag såg att HOC hade tagits över av agressiva spam-pirater. Jag meddelade webadminstratören och fick höra att hon skulle bli väldigt glad om någon, vem som helst, kunde skicka henne information och/eller instruktioner om hur man filtrerar gästboksinläggen utan kostnader, för att förindra fler nedriga intrång och myterier. Om du, med din övermänskliga assistent, eller om några av dina engagerade läsare känner till någon sådan programvara för gästbäcker och har lust att rädda denna nationella skatten, kan du/hon/de bege sig till House of Clocks gästbok och emaila arkivarie-länken (webadministratören) med nyckeln till räddning och botemedlet mot den övervälmande spammen? Alla vet att Meat Street är en sjaskig, läskig plats, men med alla vagabonder som strömmar ut från HOC har det blivit fullkomligt obeboeligt. Snälla hjälp oss att sprida ryktet och du blir än en gång hyllad med rumlande av okroppsliga varelser.

Välsigne dig mitt barn,
Saint Marie of the Declining Order
The Shabby Abbey, Chicago, Illinois


Och jag smet över till
http://www.preserveusfromthehouseofclocks.com där jag fick vet att, ja, gästboken, som brukade vara fylld med magiska berättelser, nu tråkigt nog är belamrad av hundratals spaminlägg. Kan någon hjälpa Joanna?

Hej Neil,

Du har tidigare skrivit, att för din del, finns det egentligen inga heliga Regler för Författande, som aldrig får brytas.

Trots det vill jag fråga vad du anser om det ofta upprepade rådet till författare att de borde, som en generell regel, att “visa, inte avslöja”.

Tycker du att det är ett bra råd? Eller tycker du att en författare borde kunna visa eller avslöja hur mycket de vill?

Är detta något du tänker på när du granskar tidiga utkast till dina egna böcker?

Tack.

Det beror på vad man skriver och vilken effekt man vill ha på läsaren. ”Visa, avslöja inte” är en användbar tumregel, men massor av bra böcker och berättelser avslöjare (Borges, till exempel, gör nästan inget annat, och därför älskar vi honom, och det gör historieberättare också.

Det var en gång en prinsessa som, fast hon var kanske en aning trögfattad och extremt lättretad, var väldigt vacker…

tar dig ofta längre än en sida där man ser hennes häftiga humör och får veta om henne skönhet (fast, om de har något att göra med berättelsen, får man göra det ändå).

Det handlar om vad som är bäst för berättelsen. Visa det du behöver visa, berätta det du behöver berätta. Det är din historia.

Så, jag gick till
http://www.wheresneil.com/ och jag hittade dig på min ruta på mitt femte försök. Hade jag bara en otrolig tur, eller finns det flera vinnande rutor? Eller vet du? Du kanske inte har någon aning. Men, om du gör det, är jag nyfiken :)

~ Robin

Jag tror att det bara är en. (Jag har inte hittat den än, fast jag har hittat massor av små inlägg som folk har gjort i andra rutor, och jag tror att om vi någonsin gör något liknande detta igen, borde man kunna lägga upp ett kort på sig själv i rutan...)