08 november 2006

Från ljud till fladdermöss

Torsdag 26 oktober, 2006

Från ljud till fladdermöss
postad av Neil 17:21

Hej Neil, jag har bara en snabb fråga som jag hoppas inte är bortkastad tid för dig. Jag köpte ljudboken av Fragile Things på ebay, begagnad, och på insidan finns det två, separata, helsvarta, pappfodral som skivorna ligger i. Inga bilder inuty. Jag hittade inga bilder på nätet förutom omslaget, så jag hoppades att du kunde berätta om det är meningen att de ska vara så här? Det verkade lite skumt och jag vill inte få veta senare att jag blev blåst.
Tack!


Jag gick och kollade. Först öppnade jag min ljudbox FRAGILE THINGS, och hittade samma sak. Så nej, du blev inte blåst. Men du gjorde rätt i att bli förbryllad -- det borde ha funnits mer inuti. Jag ringde till Harper Audio och vi insåg att en kombination av elaka tidsfrister och några vikter och motvikter som inte vägde jämt innebar att saker som borde finnas i boxen inte gör det.

Det viktigaste som skulle ha funnits i CD-boxen FRAGILE THINGS var låtlistan och information. Jag ska lägga upp en hemsida här på neilgaiman.com med den, men under tiden, för alla er med ljudboken av FRAGILE THINGS, här kommer pdf-filen med låtlistan och informationen om novellerna som skulle ha tryckts på de svarta CD-hållarna i boxen.

FragileThingsCD.pdf

CCDB-infon är på plats också, så om ni använder iTunes eller liknande, bör det kunna lägga upp en låtlista för Fragile Things.

Har någon omarbetat Murder Mysteries till en film? Och om inte, var kan jag anmäla mig för att bli den först?=)
Owen C-B


Tyvärr var David Goyer först, och han gjorde ett utmärkt manus till den, som jag tror att han fortfarande vill regissera. Fast jag är osäker om något är på gång just nu. Men som med alla mina historier, du skulle kontakta min agent, Jon Levin på CAA, och ta reda på om rättigheterna var tillgängliga.

Neil --
Tony Long på Wired news skrev nyligen en ledare
(
http://www.tinyurl.com/yk8z89) där han tar illa upp över att Gene Luen Yangs nominering till en National Book Award för "American Born Chinese", en serieroman -- Long hävdar att ingen ”serietidning” borde bli nominerad till en utmärkelse menad för en ”riktig roman”. Vad anser du om att serieromaner blir nominerade till (och eventuellt) vinner stora litterära priser?

Shawn


Jag antar att om han bygger en tidsmaskin kunde han göra något åt Maus Pulitzer 1992, eller Sandmans World Fantasy Award 1991 för Best Short Story, eller att Chris Wares Jimmy Corrigan vann Guardian First Book Award 2001, eller till och med Watchmens medverkan på Times lista över 1900-talets hundra bästa romaner. I brist på en tidsmaskin verkar det vara ett ganska dumt och föråldrat argument, som att höra någon klaga över att kvinnor har rösträtt eller att bebop-musik och crooners dyker upp på poplistorna.

Jag gillar delen när han säger att han inte har läst serien i fråga, men han bara vet hur sådana saker är. Det är alltid bäst att bli stött över saker man inte har läst. På så vis håller man tankarna fria från saker som kan få en att ändra sig.

Tjena, Neil.

jag gjorde ett försök förra veckan, men det var nåt strul med FAQ:n, tror jag.

Hursomhelst, jag undrade om jag kunde be dig att göra reklam för ALA:s Sandman-poster. När Absolute Sandman är ute kanske fans vill ha en eller två. Eller så vill de använda den som en gåva för att uppmuntra deras bibliotek att utöka sina samlingar med serieromaner.

Absolute-utgåvan är fantastiskt, förresten. Jag har inte fått mitt ex en, men jag kikade på Booklists recensionsex och det fick mina fingrar att darra av spänning, som fina serieböcker brukar göra.

Och till sist ville jag berätta för dig: Vi gjorde ett försök med ett litet pressbås på Wizard World Chicago i somras och det gav intressanta resultat. Försälningen var okej, särskild när det gäller posters med Alex Ross och Sandman (ingen överraskning). Din Author-poster sålde också bra. Fast den bästa reaktionen totalt var att alla blev så peppade över att se oss där. Förläggare kom för att säga hur kul det var att ALA var där och fråga hur de kunde ta sig in på biblioteksmarknaden, eller ännu bättre, hur de kan hjälpa sina lokala bibliotek. Återförsäljare kom förbi för att säga hej och berätta om program och relationer de hade med sina lokala bibliotek. Och ALLA ville visa oss sina lånekort.

Det är verkligen kul, för när man jobbar på ALA, som med de flesta ideella organisationer, vet man att ens jobb är till nytta och det känns väldigt bra för själen. (I synnerhet om man är som jag och kom dit från ett mäklarjobb.) Men på ALA glömmer man ibland hur många som verkligen påverkas av vårt arbete. Att träffa alla, barn och vuxna, så begeistrade över sina lokala bibliotek gjorde mig stolt över mitt jobb.

Hursomhelst, tack för reklamen om du har tid. Säg till om du vill ha några posters eller om jag kan hjälpa dig med något.

Tina @ ALA


Visst, jag gör gärna reklam för en god sak…
http://www.alastore.ala.org/SiteSolution.taf?_sn=catalog&_pn=product_detail&_op=1358
är postern av mig med ett lömskt skägg, och
http://www.alastore.ala.org/SiteSolution.taf?_sn=catalog&_pn=product_detail&_op=1226
är P Craig Russells Sandman-poster.

En förfrågan från en filmstuderande...

Jag filmar mitt avhandling, det är en detektivnoir på 1940-talet kombinerad med starka inslag av fantasy, och hoppades att du kunde ge mig namnet på det bolag som skapade maskerna till din film “Mirrormask”.

Jag ska försöka att hitta din agents kontaktinfo, men ville se om detta nådde fram till dig först.

Med största respekt,
Chandler Kauffman


Några av dem köptes in i Venedig, men större delen av dem utformades och tillvekades av Dave McKean själv.

Och slutligen,

Neil, snälla, hjälp till att rädda fladdermössen!
Jag har skickat runt det här meddelandet för att hjälpa till att rädda fladdermössen från att dödas för att användas som utsmycknign. Jag kan tänka mig att folk tror att de dödades på ett barmhärtigt sätt eller samlades in efter att de har dött, men så är inte fallet. Snälla, hjälp mig att sprida det här!

HALLÅ
Alla ni goter och andra glada galna folk där ute.
Jag såg den här namninsamlingen på nätet, och jag tror att om vi sprider ryktet så kan vi hjälpa till, eftersom den här produkten antagligen riktas mot vår grupp.

Några företag har fångat och slaktat friska, levande vilda fladdermöss och sålt dem i glasinfattningar på Ebay och liknande platser som prydnader.

Gå ut på nätet och skriv på den här namninsamlingen för att få dem att sluta, och sprid ryktet. Det är levande, friska fladdermöss som dödas i underhållningssyft! Om vi är målgruppen för den här industrin kan vi stoppa den genom att skriva på namnlistan och vägra att köpa produkten.
Hjälp mig att sprida ryktet!
A.S. Rahne


http://www.thepetitionsite.com/takeaction/842577656

Jag är inte övertygad om att namnlistor på nätet gör någon nytta, men jag uppmärksammar gärna problemet åt dig.