20 oktober 2006

Um. Er. Um. Te…?

Söndag 15 oktober, 2006

Um. Er. Um. Te…?

postad av Neil 07:25

Sådär. Arton timmar efter att jag satte mig på planet var jag hemma lyckligt och väl till sist, och fann att vintern redan har börjat. Givetvis inte den riktiga vintern. Den kommer snart, men det är redan kallt när solen går ner och löven, som var färgade i eldrött och guld när jag åkte, har nästan fallit ner allihopa och ligger i lövhögar.

Högvis med post väntade på köksbordet från de senaste veckorna, däribland korrekturen till M is for Magic, den kommande novellsamlingen för barn med illustrationer (och ett fint omslag) av den fantastiske Teddy Kristiansen. Massor av saker att skriva och e-mail att svara på. Men jag är i ett underligt slags för-mycket-resande-och-signerande-och-nu-har-jag-slutat-att-röra-på-mig-tillstånd, där jag sätter mig när och inser att det har gått två timmar, och jag har inte gjort någonting så vitt jag kan se, förutom att kanske göra en kopp te. (Även det här inlägget har tagit flera timmar att skriva, och mina nära och kära har gett upp försöken med att försöka prata med mig, på grund av att jag verkar väldigt nöjd med att ha lyckats säga ”umm…” och ibland ”Er…finns det nåt te?” och likande och sedan glida in en omtöcknad och jet-laggad och turné-laggad tystnad.)

Fred den nu på sitt nionde liv svarta katten, har ett eget hus. Tja, det är det nya garaget med en kattdörr och en stor kudde och kattmat och vatten i hörnet. Han verkar trivas, fast jag tror att han blir lite uttråkad där inne, så han har börjat följa efter mig när jag går runt i skogen, där han smyger efter mig och ibland störtar förbi, och går förnöjt med i några kilometer, inte alls likt en katt.

Jag älskade iCon - entusiasmen bland folket på konventet var uppfriskande. De var välkomnande och precis som SF-fans över hela världen. Fansen är unga (i motsats till klagomålen i USA och Storbritannien om ”de grånade fansen”). Icon har ”föreläsningar” istället för paneler, fast, beroende mestadels på, fick jag veta, de brukar inte ha mer än en gäst, och konventet hankar sig fram ekonomiskt genom att sälja biljetter till de olika tillställningarna och de har begränsat med sponsorer. Det är ett intressant format, med föreläsningarna, och jag undrar om det kommer att förändras när de börjar få fler gäster. Det finns en förbryllad upprymdhet bland folk jag pratade med över tanken att de just nu börjar få egna fantasyförfattare (jag åt lunch med fyra av dem en dag, alla hade fantasyromaner som getts ut under det senaste året och berättade allt de ville veta om författande och förlagsbranschen.)

(Jag måste be om ursäkt till alla som var på iCon men inte fick biljetter till samtalen, vissa av dem skrev till mig och frågade om jag kunde lägga ut texterna från mina föreläsningar här, men det kan jag tyvärr inte eftersom jag bara gick upp och började prata, så ni får nöja er med det som folk lägger upp på Youtube.)

...

Flera personer skrev för att berätta att Amazon.com faktiskt stod bakom priset de angav från början och skickade dem ABSOLUTE SANDMAN för 14 dollar. Jag är glad för deras skull.

(
Av någon anledning har inte Amazon själva omslaget uppe.)

Och här är den första recensionen av Absolute Sandman som jag sett än så länge --
http://comics.ign.com/articles/738/738962p1.html

I Cambridge (inte det engelska) pågår en tävling -- The Massachusetts Center for the Book bjuder in tolfteklassare att delta i Letters About Literature, en årlig kampanj för läsande som låter elever skriva om en inspirerande bok.

En av fjolårets vinnare, Adu Matory, skrev om hur Anansi Boys hade inspirerat honom, och här är det vinnande brevet --
http://massbook.org/lal_letters/LAL2006_Matory.pdf. (Bra jobbat, Adu och lycka till. Jag hoppas att du en dag blir filmregissör.)

...

Fler recensioner av Fragile Things -- här är Mark Grahams recension i Rocky Mountain News:

Mångfalden visar på Gaimans influenser och hans fantastiska spännvid som en av världens mest populära fantasyförfattare. Några berättelser är skrämmande; ett par är så roliga att man skrattar högt; några är väldigt underliga…. Läsare får svårt att hitta en bättre samling i år.

Den mest intressanta och tankeväckande recensionen än så länge var Gary Wolfes i Locus, men recensionerna finns bara in den tryckta versionen av Locus (detta är det aktuella numret --http://www.locusmag.com/2006/Issues/10Profile.html)

Vilket påminner mig om att påpeka att erbjudandet om att beställa-en-smak-av-eller-gratis-nummer-av-Locus-med-mig-i-och-en-prenumeration från tidigare år fortfarande gäller.

https://secure.locusmag.com/2005/Issues/02SubscribeGaiman.html (det här är en stor intervju med mig)

https://secure.locusmag.com/2006/Issues/02SubscribeGaiman.html (det här är jag och Terry Pratchett som pratar om Good Omen för 16 år sedan)


(Det här nämner jag oftast på grund av det faktum att om man menar allvar med att skriva SF eller skräck eller fantasy, så behöver man en prenumeration på den tryckta versionen av Locus. Så enkelt är det.)

...

En intervju från Bookcasts serie av podcasts --
http://www.thebookcast.com/recent.php och man måste bläddra nedåt i listan tills man hittar intervjun om Fragile Things.

...

Första kapitlet i Victoria Walkers The Winter of Enchantment finns på
Fidra Books hemsida -- http://www.fidrabooks.com/WinterEnchantment.html

...

Jag ska försöka att ta hand om de eftersläpande mailen från FAQ:n de kommande dagarna. Förlåt.

Min assistent verkar ha fått en tillfällig valp, som hon ska leverera till sin bandkamrat Malena i LA på Halloween. Den ser ut lite som en frogbat, och lite som en teckning av en hund för hundra år sedan.
http://lorraineamalena.blogspot.com/2006/10/all-i-ever-learned-about-dogs-i.html

Och en sista liten begäran -- känner någon till ett program som kan exportera en spellista (inte låtarna i spellistan, bara själva spellistan) från en iPod? Det går inte i iTunes, och även om jag har program som kan ta itu med en iPod på en PC eller en Mac, verkar ingen av dem vilja göra det.