29 oktober 2006

fred och kärlek och allt sånt…

Onsdag 18 oktober, 2006

fred och kärlek och allt sånt…
postad av Neil 13:29

Jag är inte i närheten av Neil-tid än - jag vaknar fortfarande av mig själv runt 06:30. Så jag har skjutsat Maddy till skolan, vilket hon gillar, så hon ger mig te på morgonen att vakna upp med, och jag sover vid tio på kvällen. Väldigt underligt. Jag undrar hela tiden vem jag håller på attt bli. (”Jag är säker på att jag inte är Mabel…”)

Och jag glömmer hela tiden saker, i ett slags glatt efter-jetlag-töcken. Som att lägga ut det här, till exempel, som jag skrev igår och glömde bort.

...

Jag var 22 när jag träffade
Kim Newman, och han var 23, även då mycket äldre och klokare än jag var, och redan på väg att bli en välkänd och respekterade och ganska så oförskräckt filmkritiker. När folk säger att jag är produktiv (det är jag inte) är Kim den standard jag jämför mig själv med: någon som kan skriva en novell eller en recension eller en roman på den tiden det tar att skriva in den, och som inte bara kan det, utan gör det.

Vi skrev
en bok tillsammans, en halva var (han var klar med sin långt före jag var klar med min), och sedan skrev vi dussintals humorartiklar i diverse tidningar, respektabla och andra (de andra betalade mycket bättre) tillsammans och med andra författare (mest den festlige Eugene Byrne med enstaka bidrag från Phil Nutman och Stefan Jaworzyn), under bankkontot "The Peace and Love Corporation".

Vi har inte träffats eller ens talats vid på flera år, fast bankkontot existerar fortfarande, och innehåller flera pund, och Eugene, som kontots förmyndrare, emailar oss båda varjer år och berättar att det fortfarande finns där. Vår nuvarande plan innefattar att aldrig ta ut något från bankkontot, och sedan, med miraklet ränta på ränta, kommer vi om flera tusen år att ÄGA GALAXEN, innan vi utplånas i den stora börskraschen i oktober 3719.

Vilket är en slags inledning till att jag märkte i morse med ett visst mått av bävan att Kim Newman hade recenserat Fragile Things för The Independent, och min påföljande lättnad över att recensionen i grund och botten var väldigt bra. (Och om ni tror att eftersom jag känt Kim i 23 år kan ha gett mig något gratis, eller ens en bra recension om han faktiskt inte tyckte det, tja, då känner ni inte Kim Newman.)

http://enjoyment.independent.co.uk/books/reviews/article1888662.ece