14 november 2006

Gamla spöken

Fredag 27 oktober, 2006

Gamla spöken

postad av Neil 22:44

Jag avslutade artikeln till New York Times som jag har skrivit till deras Halloween-nummer.

Den skulle skickas in på måndag morgon, men var inte klar, allt jag hade var ett par tjuvstarter, och på onsdag skickade vad jag hade än så länge, alla 300 ord, så att de kunde få klart en illustration. Och någon gång under torsdagen började grejen i mitt huvud ta sig samman och slutligen började det fungera, men jag visste att jag bara kunde ro det i hamn om det sista stycket gjorde vad det skulle göra och sammanförde alla teman, och det gjorde det i mitt huvud, men jag hade inte fått till det än. Och då, till min överraskning, var det klart. 1200 ord, precis vad de bad om, och nu på eftermiddagen verkar New York Times extremt nöjd med den (tillräckligt glad för att redaktören skulle säga att om det var något annat jag skulle vilja skriva om åt dem så ville de trycka det fast det kanske bara var adrenalinkicken av att faktiskt få till artikeln).

...

Idag tillbringade jag dagen på Mike Fords minnesstund och den påföljande vakan. Jag höll det sista av minnestalen och det är avklarat, och det är bra, och han är fortfarande saknad.

(Inte så oväntat var det aningen fler personer i Minneapolis, än på minnesstunden för John M. Ford i Storbritannien, som beskrevs på ett rörande sätt här: http://www.guardian.co.uk/wormseyeview)

...

Under de senaste fem åren har jag föreslagit för hemsidefolket bakom
www.Neilgaiman.com att jag skulle gilla det om man klickade på en länk i bloggen och det öppnades ett nytt fönster istället för att man kom bort från bloggen, och varje gång jag frågade skickade de tillbaka email som förklarade varför det här var omöjligt, på sätt som lät övertygande.

Jag nämnde det här, en aning längtansfullt, till vår web-elf, som gick och gjorde något tekniskt och sedan, en minut senare, sa att jag skulle testa att klicka på en länk i bloggen. Jag testade. Det öpnnades ett nytt fönster.

Det är bra för en hemsida att ha en web-elf. Ni kan förvänta er en överväldigande mängd förbättringar på hemsidan de kommande veckorna och månaderna.