11 december 2006

Att ersätta något som inte finns

Fredag 1 december, 2006

Att ersätta något som inte finns
postad av Neil 10:21

Insåg precis att det långa inlägget jag gjorde igår kväll om Maddys tendens att lämna kvar lappar om sig själv vart hon än har suttit (”Det här är en postit-lapp” “Maddy Gaiman skrev det här” och, på ett notblad “Hej. Det här är Maddy. Jag älskar notblad. De ser väldigt officiella ut när man skriver på dem.” De kan också innehålla hennes namn, övningssignaturer, lyckönskningar i förbigående till personen som läser lappen som “ha en magnifik kväll”, och, då och då, teckningar av en flickas ansikte), och som också berättade om visningen av Stardust för en fokusgrupp igår, aldrig laddades upp. Det var nog sista gången jag använde Picassas bloggfunktion -- den har kraschat eller misslyckats för många gånger. (Jag använde den för att ladda upp ett kort på whiteboardtavlan som Maddy hade täckt med teckningar igår när jag pratade i telefon med Tarquin-från-Stardust, vilket roade mig eftersom det i grunden var en av lapparna, bara mycket mer.)

Det som gör att inläggets försvinnande är ännu mer frustrerande är att jag hade kopierat texten från Picassainlägget, eftersom jag visste att det kraschade ibland, men inte att det kraschade allt jag försökte kopiera innehållet till. Kom ihåg: blogga inte Picassa. Gör det bara inte.

Det kan vara datorns fel, som precis har bestämt sig för att den inte längre har ett ljudkort på grund av vad readme-filen beskriver som ett “välkänt problem” som den säger att man ska lösa genom att helt enkelt avinstallera och ominstallera programvaran, nämnda programvaran är enligt datorn omöjligt att avinstallera.

Och som jag skrev i det borttappade inlägget, om några år glömmer Maddy att hon någonsin har existerat i ett gäng lappar om sig själv, och jag kommer också att glömma. Och ibland är den här bloggen bara en dagbok, eller en påminnelse. Man glömmer de saker man var säker på att alltid komma ihåg, särskilt de små sakerna, och alltför ofta är de sakerna som betyder något.