14 november 2006

Blandade saker

Onsdag 1 november, 2006

Blandade saker

postad av Neil 22:02

Halloj, mr Gaiman. Jag har i tysthet följt bloggen en tid nu, men kände mig tvingad att skriva till dig på grund av Halloween-kortet på Maddy. Jag ville uttrycka min avund för vad som verkar vara ett original från ditt samarbete med Matt Wagner och Bernie Mireault, Secret Origins (en serie som fick mig att börja läsa serier från första början) och…ärdet ett Charles Addams-original? Jag har alltid älskad den teckningen i synnerhet och om den ska hänga på någons vägg förutom min, är jag glad att det är din.

b

Den där sidan från Secret Origins var den första seriesidan som jag hade skrivit och köpt, av Bernie Mirault, runt 1988. Den tillhör nu min son Mike, eftersom han älskar den till och med mer än jag, fast just nu hänger den i kontoret i väntan på att Mike ska upptäcka var han ska bo och arbeta de kommande åren.

Addams-bilden på väggen i kontoret är ett tryck (teckningen där kokande olja hälls på julsångarna var ett original han aldrig sålde, enligt den aningen fåniga och tråkiga Addams-biografin jag just nu läser, vilket antagligen innebär att den hamnar på väggen i Charles Addams hemliga galleri precis vid herrtoaletten på New York Library om du väntar tillräckligt länge) [Redigerat, nej en ondskefull exfru fick den av honom i ett skilsmässouppgörelse], och var en tredelad gåva från mitt gäng assistenter, Lorraine och Cat Mihos (som hjälper till när jag är i LA) och Malena (min odöda zombie-assistent på 13 Nights of Fright).

(Fast jag har faktiskt ett original av Charles Addams -- man kan se det på
http://www.neilgaiman.com/journal/2005/10/addams-thing.asp)

Den andra målningen på väggen, för de som undrade, är ett omslag till Judge Dredd av Bill Sienkiewicz (det finns en bild av det
här.)

Hej Neil,

Kan du berätta vad filmen/tv-programmet som du tog med på Halloween heter? Jag är några år äldre än Holly, och jag kan svära på att det var något jag också brukade titta på-något jag minns att jag älskade. Jag blir galen av att inte komma på vad det heter, fast jag kan berätta att det visades varje år på HBO under 80-talets mitt.

Bästa hälsningar,
Jenny Rappaport


det var...

Jag ville bara uttrycka min glädje över att någon annan i världen såg på The Worst Witch för 18 år sedan. Min syster och jag såg det varje år. För runt 3 år sedan fick hon tag på den på DVD och vi skrattade åt hur fånigt det är, och, tror jag, gjorde de som aldrig hört talas om dem och som vi tvingade att se den, oroliga över vår filmsmak. I Harry Potters värld kommer Mildred Hubble alltid att ha en speciell plats i min familjs hjärta. Tack för helg-minnena.

...

Läste precis din text om att författare borde skapa ett testamente för deras litterära egenom. Detta är en sajt för resten av deras egendom och liv.

http://nolo.com/

Tack för att du förespråkar DIY när man tar sig an (de flesta delar av) amerikansk lag.

jim bruce


I all sanning är jag faktiskt inte världens största förespråkare för DIY när det gäller juridiska saker, inte efter att ha sett en trevlig gammal snålvarg med en DIY-attityd till lagen, som han fått via hjälpsamma hemsidor, bli skickad i fängelse av en domare och en åklagare som egentligen bara ville skicka hem honom. Men nolo.com är en jättebra hemsida.

Mr. Gaiman (och alla små hejdukar som granskar detta mellan mig själv och Honom själv)

En stor lockelse med att vara författare (enbart en längtan hos mig, som kanske eller kanske inte leder till en bärande karriär) är att jag har intrycket att om man har en laptop, eller en penna och anteckningsblock, då är det oviktigt var på planeten man befinner sig, efter som man skriva var som helst. Jag är orolig att jag kanske har fel när jag förmodar att en författare har nomadiska möjligheter, eftersom det nyligen slog mig att kanske en författares placering begränsas av hans eller hennes val av förläggare, och redaktör, och de oräkneliga personerna i bakgrunden som jag inte känner till. Känner du att du är begränsad i ditt val av uppehållsort på grund av behovet att vara nära de personer som assisterar dig i arbetet att omvandla dina idéer till något som kan slukas av de ivriga massorna? Alternativt, är det rimligt att kunna sköta allt via e-mail från vilken plats som man tilltalas av?

med vänlig hälsning,
Rachel Harbin
Michigan, USA


Om du ska skriva romaner (om man ska skriva vad som helst) bryr sig ingen om var du tar vägen och skriver, och ingen bryr sig om var du bor, så länge du kan få och ta emot post. Ingen bryr sig om vad du har på dig när du skriver eller vilken tid på dagen eller natten du skriver. Vad de bryr sig om är hur väl och intressant du skriver, hur mycket du får dem att vilja byta blad, hur mycket de vill veta vad som händer härnäst.

Tänk på vad som ska hamna på sidan, inte på vilket land eller café du skriver på.

Hej Neil,

Jag har plöjt igenom bokaffärer i jakten på Fragile Things men de vet ingenting. Är datumet bestämt när den ska släppas i Australien eller ska jag bara beställa den via Amazon så att jag slipper vänta.

Sarah

Detaljer om den australiska utgåvan av Fragile Things finns på
http://www.hha.com.au/books/0755334124.html. Ryktet säger att den kan nå ut till butikerna 9 november.

Om det var jag, skulle jag bara kontakta Justin Ackroyd på
http://www.slowglass.com.au/ ("Australiens största bokhandel för science fiction, fantasy och skräck” står det på hemsidan. Och Justin är en schysst kille.)

(Fast ni får en del fina saker i Australien före resten av världen --
underbara samlingar med Margo Lanagan, till exampel.)

Vad är "Interworld"? Jag har hört talas om “M is for Magic” men inte ”Interwold” - båda ska ges ut i juli 2007. Upplys oss. Tack.

Jag ska berätta om den mystiska Interworld, vilken är en HarperChildrens-bok av mig och Michael Reaves, någon gång de kommande veckorna.

Hej Neil!...Jag undrade om du hade några visdomsord till de av dina fans som ska utforska NaNoWriMos ödemarker i november?Tack!!

Till att börja med vill jag önska alla er som ska göra
NaNoWriMo lycka till. (Och jag ville nämna den nya sajten för ungdomar och lärare som vill försöka att skriva en roman i månaden -- http://ywp.nanowrimo.org//modules/cjaycontent/index.php?id=34).

Fast inga riktiga visdomsord. Skriv något ni skulle vilja läsa. Skriv de ord ni ska varje dag, om ni kan, men världen går inte under om ni inte lyckas. Överraska er själva. Skapa magi. Kom ihåg att inga av reglerna ni har fått gäller när det bara är ni och ett tomt papper. Och när ni skapar karaktärer, skriv folk som ni skulle vilja umgås med -- även de som är elaka.