14 november 2006

Happies och creepies

Tisdag 31 oktober, 2006

Happies och creepies
postad av Neil 10:30

Glad Halloween. (Fotot i bloggen idag finns där bara idag, och föreställer mig med en nyligen utskuren pumpa från igår.)

-Mr. Gaiman

Jag har skrivit till er tidigare, men ni har inte svarat, jag är säker på att en stor, känd författare som ni är väldigt upptagen (helt allvarligt, jag vet att ni är det) men jag vill uttrycka min glädje över att se er artikel i New York Times. Jag hade möjlighten att läsa den vid frukostbordet, och till och med på morgonen, omgiven av folk, kunde ni alltid skrämma mig. Inte nog med det, jag rekommenderade artikeln till alla Neil Gaiman-fans jag känner, och alla gick ut och köpte ett ex av Times, vilket innebär att ni precis har sett till att jag får mat på bordet. (Min pappa är redaktör på The Times). Ekonomi åsido, jag ville bara tacka er för ännu ett väl utfört arbete.

Ett stort tack, till alla som skrev för att berätta att de gillade den eller att de fick gåshud när de drack sitt morgonkaffe.

Och för alla som inte har sett den, som jag nämnde för ett par dagar sedan, jag skrev en liten krönika i New York Times. Man kan läsa den
här (och den här länken ska fungera utan att man behöver logga in).

...

Under de senaste dagarna fick jag två meddelanden som sa att de inte gillade att det öppnas nya fönster när man klickar på en länk i bloggen, av vilket detta är ett:

Jag är säker på att det finns gott om folk där ute som, liksom jag, hatar länka som är kodade för att öppnas i nya fönster. Det är ett oväntat beteende och jag gillar inte webdesigners som tror att de vet bäst vad jag själv. Om jag vill att något ska öppnas i ett nytt fönster, finns det väldigt enkla sätt för mig att lösa det. Annars skapar det bara en oönskad röra. Andra folk som jag kanske uppskattar att Firefox har en inställning som gör att länkar öppnas i nya blad istället för i nya fönster. Det löser inte hela problemet, men det gör det lite mer uthärdligt.

och jag fick flera dussin meddelanden som detta,

Kära Neils web-elf:Tack. För tusan, tack, för grejen med nya fönster som öppnas i Neils blogg. Tack. Äntligen! Det var allt.

Internet är kul,
christine med ett x


Så om inte strömmen av “snälla, gör det inte” växer markant låter jag det vara som det är…

...

Hej Neil,

Ville bara meddela att
Stephen King listade ljudboken av “American Gods” som en av hans tio favoriter.

-Dan


Det var väldigt snällt av honom. (hans inläsning av Bag of Bones är för övrigt en av mina favoriter bland ljudböcker.) Av dem båda tror jag att jag föredrar Lenny Henry i ljudboken av Anansi Boys, men George Guidall gör ett fantastiskt jobb med American Gods.

Hej Neil, du kanske är intresserad av Audifiles “ljudrecension” av ljudboken Fragile Things, som en del av vår podcast Audiopolis. Det är en talad recension som innehåller små bitar av ljudboken, och man kan lyssna på den här.

bästa hälsningar, Jennifer

...

Hej Neil, efter att ha haft skallen fylld av jobb under de senaste månaderna blev jag uppmuntrad och glatt överraskad när jag råkade på “Fragile Things” och att läsa den livade sannerligen upp den trista, skotska hösten. Den fick mig att titta på din sida för första gången på ett tag och jag blev genaste chockerad och ledsen över att få höra att John M. Ford hade gått bort. Dessutom, när jag uppdaterade mig om vad som hänt i mina andra favoritförfattares världar råkade jag på nyheten om att hans vän, Robert Jordan, också var svårt sjuk. Jag ville bara uttrycka mitt deltagande för din personliga förlust och fråga om du själv känner mr Jordan, och fråga hur han mår.

Vidare till något trevligare - jag undrar om du vet om BBC planerar att sända en repris av eller släppa en DVD av Neverwhere eftersom jag verkligen vill se den igen. Den låg bakom mitt intresse för fantasygenren och utan den hade jag kanske aldrig fått njuta av böcker skrivna av så bra författare som du själv, Jordan och Ford.

Jim Rigney, som skriver som Robert Jordan, var den förste talaren på Mike Fords minnesstund. Vi hade aldrig träffats tidigaer. Han var en riktig gentleman. Vi pratade ett tag efteråt -- han verkade skör, men vid gott mod, eller så gott som möjligt, med tanke på det slags tillställning vi var på, och att vi både var väldigt medvetna om att vi hade förlorat en vän.

(Här är hans brev till Locus om hans tillstånd --
http://www.locusmag.com/2006/Features/03JordanLetter.html)

Sanningen är att
USA-utgåvan av Neverwhere på DVD är Region Noll, och inte, som den utges vara, Region ett, så man kan se den var som helst i världen. Jag skulle älska det om BBC skulle släppa originalet, givetvis, fast jag skulle föredra att de skulle klippa om den, snygga till den och ta med något som inte var en stor gammal kossa som Great Beast of London…

...

Här är en länk till Bags and Boards-recensionen i Variety av Absolute Sandman.

Den sammanfattar, Detta är enligt mitt mått den bästa av DC:s Absolute-utgåvor, som har förbättrat kvaliteten från en redan hög nivå till nivån av små tillställningar för utgåvor som Absolute Dark Knight och Absolute Kingdom Come. Men Sandman är toppmodern; det är svårt att föreställa sig att någon skulle kunna ge ut en finare utgåva. Betyg: A+

Vilket är trevligt, men det får mig också att inse att vi måste komma på hur vi ska kunna höja nivån ännu högre med nummer 2, 3, och 4…

...

Ursäkta att jag stör dig med detta, och uppenbarligen tror jag nog att du inte kommer att svara på detta, och det är hemskt oviktigt i det stora hela (eller till och med i det pyttelilla hela) - men. Jag har precis flyttat från Storbritannien till USA och jag vill bara få ett sablans simkort till min helt underbara mobiltelefon (som fungerar här, hur mycket folk än inisisterar på att den inte gör det) - och jag får höra av telefonsäljande personer att de inte har simkort i sina telefoner (och därför kan jag inte bara få ett nytt simkort) och gud vet vilket annat förvirrande struntprat. Och du är vuxen, och du kan resa mellan två länder, och du tar ut ditt amerikanska simkort och sätter i ditt brittiska simkort (det sa du! det sa du!) och snälla kan du berätta för mig a) vilket nät har du varit nöjd med i USA, och b) finns det inget liknande ett simkort i USA, måste jag verkligen köpa en ny telefon som jag bara kan använda när jag är här? Och c) får jag gå hem nu om jag lovar att vara väldigt snäll?
din patetiske
j


Mycket besynnerligt. Ja, de har SIM-kort i telefonerna här. Har du testat att bara gå in på en T-Mobile/Cingular/etc-shop och be om att få köpa ett kontantkort? (Eller om du ska stanna i USA ett tag, kan du köpa den sortens månatliga tjänst som ger dig en gratis enkel telefon på köpet och sen bara inte använda gratistelefonen.)

Jag använder T-Mobile i USA, mestadels eftersom AT&T tog betalt för flackande om man gick till fel sida av gatan.

...

Och slutligen, den här är till Holly, för det var hennes favoritprogram för länge sedan (tja, för ungefär arton år sedan, men ändå)…
http://www.youtube.com/watch?v=wmG80v473AI&eurl=