15 november 2006

Ondska och getter

Fredag 3 november 2006

Ondska och getter

postad av Neil 12:45

Jag är fullt upptagen med att skriva, men den här krävde någon slags svar…

Neil: jag är förbluffad över att en författare kan ha så dålig koll på mänskliga förhållandens komplexitet! Men det är kanske därför du skriver Fantasy, där du skapar förhållanden på det sätt du DRÖMMER om att de ska vara och istället för att basera dem på verkligheten! Ditt yttrande om Charles Admas onda ex-fru var helt omotiverat! Jag säger inte att kvinnan inte var en heltossig subba men han kanske fick henne att bli en subba! Jag har läst en del om uppståndelsen över Paul McCathy-banden där han skriker åt sin döda fru Mary och en av mina vänner sa att hon inte kunde tro att hennes ex-Beattle kunde vara så grym. Och jag trodde inte att mannen var ett helgen, han skrek åt henne, det bevisar bara att de var gifta! Om man lever med någon så har man konflikter! Jag undrar ofta om du har din fru inlåst i tornet på ditt hus som Edward Rochester i Jane Eyre, du nämner aldrig kvinnan i din blogg! Och om ni två bestämmer er för att gå skilda vägar har hon all rätt till hälften av det du äger, för utan henne skulle du kanske inte vara den framgångsrike författare du är idag! Jag är ingen bitter kvinna, utan en person som är vis nog att inse att när människors hjärtan är inblandade kan alla slags onda saker hända! Tack för att jag fick tillfälle att få min åsikt hörd. Hälsningar-Ms. Wright


Jag är ledsen om jag gjorde dig upprörd genom att beskriva Charles Addams andra fru som “ondskefull”. Medan jag håller med om att förhållanden är komplicerade och att mr Addams antagligen var långt från en idealisk make, när man kommer till den delen av biografin där hon har tecknat en livförsäkring på $100.000 för honom och sedan får honom att skriva ett självmordsbrev som hon har dikterat, tycker jag att ”ondskefull” känns som ett ganska så passande ord.

(Men å andra sidan,
recensionen i New York Times av boken kallar henne bara för ”diabolisk” och ”den enda kvinna som han skäligen kan ha velat mörda”.)

Fast jag är inte klar med boken än. Hon kan bättra sig till slut.

Och den här var för viktig för att ignoreras,

Hej Neil -Har getter en framstående (eller ens en liten) roll i någon av dina böcker? Jag har läst några av dina romaner men kan inte påstå att jag har en encyklopedisk kunskap. Jag försöker sammanställa en lista över get-relaterade science fiction/fantasy-böcker och just nu är den aningen kort. I själva verket består den just nu av exakt EN titel. All hjälp skulle uppskattas.
N. i Virginia å Princess Grace of BaaBaaDoo Farms vägnar.


Vad sägs om Stardust -- en bok (och en film) med två getter? En som förvandlas till en man, och en man som förvandlas till en get.D

et finns en get i Anansi Boys andra kapitel, givetvis. Men den är tillagad med curry.

Så där har vi det. Nu har du ytterligare två getter och en del av en.

Det finns också en höghus-get i den här teckningen av Charles Addams…
http://www.charlesaddams.com/gallery02.html