15 november 2006

Prickiga sylttentankler

Söndag 5 november, 2006

Prickiga sylttentankler

postad av Neil 11:09

Jag satte mig i min bil på fredag eftermiddag och körde ner till Chicago för att se The Gothic Archies
framträda, i form av Mr Stehpin Merritt och mr Daniel Handler (deras percussionist, den gäckande mr Lemony Snicket, kunde tyvärr inte följa med dem). Det var lika bra som jag hoppades och lika roligt. Maddy tyckte också det.

Träffade massor av vänner, däribland Jill Thomspon och Brian Azzarello (vi åt på
Katsu, som fortfarande är, vilket jag är glad att berätta, en av de allra bästa sushirestaurangerna i USA, och ägaren visade oss flera teckningar av Geoff Darrow) och jag fick chansen att ge Audrey Niffenegger en inflyttningspresent. Det var inga problem att köra ner till Chicago i min Mini, resan tillbaka, tja, den var inte lika skön, Men jag är väldigt glad att jag gjorde det.

Då så. Jag har mycket att skriva idag, men Google berättar om många nya recensioner, och bara så att de får en länk…

Dave Itzkoff recenserar Absolute Sandman och Fragile Things i New York Times. Den har en förtjusande illustration av Yuko Shimizu föreställande mig upp och ner när jag blir smekt av prickiga saker som kommer ut ur en bok (tentakler av sylt, tror jag) och innehåller den här fantastiska meningen,

I de första tjugo numren av serien som har samlats i den här påkostade inbundna utgåvan, kan man redan se en författare med en glupande aptit för litteratur och en medföljande smak för det ockulta, hemfallen åt ofta förekommande referenser till hög och låg kultur, kapabel att framställa verkligt sadistiska gärningar, och han är förtjust i katter.


Det är skönt att leva i en värld där SF och serier får en helsidesrecension i New York Times Book Review. Vi har kommit långt.

(Och det var underbart att upptäcka Yuko Shimizus hemsida, från
de dansande pandorna till boken Letters of Desire)

John Burns fina recension av Fragile Things finns
i Globe and Mail. (Trevligt att se att någon läser “Bitter Grounds” ordentligt också.) Steve Bolhafner recenserar Fragile Things i Saint Louis, och Michael Berry recenserar den i San Francisco. Och det finns en recension av den i Bookreporter.com http://bookreporter.com/reviews2/0060515228.asp.